Následujících sedm rad ti pomůže tvůj stávající životopis vylepšit na opravdu dobré CV.
1Nahoru napiš svůj profesní profil
Profesní profil je kus textu hned pod jménem, na samém začátku životopisu.
Obsahově si ho můžeš představit jako něco, co řekneš člověku, kterému osobně předáváš životopis nějakého svého známého.
Nepředáš mu ho přece s mlčením, ale řekneš stručně, o koho jde, například (Je to) Java programátor s výbornou znalostí MS SQL Server nebo PRINCE2 projektový manažer s desetiletou praxí v bankovnictví a telekomunikacích.
Profil může být i delší, nejvýše se doporučují dva krátké odstavce.
Proč je profil v CV důležitý? Protože vzájemné porozumění není samozřejmé. Co ve svém životopisu vidíš ty, se často velmi liší od toho, co v něm vidí ostatní. Lepší je převzít iniciativu a naservírovat každému informaci o tom, co jsi zač a co umíš, takříkajíc úplně pod nos.
Psaní profesního profilu si zaslouží samostatný návod. Většina příkladů na internetu je bohužel velmi špatná, plná nesmyslných korporátních výrazů a příšerného newspeaku.
Dobrý návod s příklady jsem našel na webu jobs.ac.uk, rozumný postup popsal i známý britský kariérní poradce John Lees.
2Neopisuj popisy pracovních míst, popiš svoje výsledky
Životopis většiny lidí vypadá, jako by ho opisovali z formálních popisů pracovních míst, které zastávali. Obchodní zástupci například píšou Obchodní aktivity pro sektor středně velkých firem, jednání s klíčovými zákazníky, po-prodejní aktivity.
Obchodní zástupce ale nikdo nechce nabírat jen proto, aby prostě o něčem jednali s nějakými klíčovými zákazníky. Firmy je nabírají proto, že s nějakými důležitými zákazníky v minulosti dokázali něco dojednat. Něco udělali a dokážou to snad v budoucnu zopakovat.
Tenhle rozdíl “dělat” (činnost, aktivita, náplň práce) vs. “udělat” (výsledek), je při při psaní životopisu zásadní.
Snaž se svým životopisem ukazovat výsledky a vyprávět příběhy – co se ti podařilo kde udělat, dokázat, inovovat, změnit nebo zlepšit.
3Nastrkej do životopisu co nejvíc čísel
Pokud máš problém s předchozím bodem, snaž se najít co nejvíc čísel, kterými můžete svoji práci popsat nebo nějak „zarámovat“.
Čísla zasazují tvoje pracovní zkušenosti do pochopitelného kontextu, budují důvěryhodnost a s jejich pomocí jde často lehce překlopit informace typu „dělat“ (činnost) do přesvědčivější polohy „udělat“ (výsledek).
Například Příprava a vedení ročních jednání s klíčovými zákazníky vylepší přidání čísel na Příprava a vedení celkem 18-ti ročních jednání s klíčovými zákazníky společnosti (roční odběr zboží za >20 mio. CZK).
Pozor ale na vyzrazování interních informací tvých předchozích zaměstnavatelů, ne všechna čísla je možné pustit do světa.
Anglicky mluvícím doporučuju krátký článek na toto téma na pracovním portálu Monster.
4Svoje zaměstnavatele trochu představ, hlavně jestli to nejsou známé firmy
Pokud za sebou náhodou nemáš šňůru pracovních postů ve velkých nadnárodních firmách, které každý zná, je dobré předchozí zaměstnavatele trochu představit.
Firmy typu Novák & syn nebo ABC Consulting můžou být zajímavé a relevantní, většina lidí o nich ale nikdy neslyšela.
Na další řádek pod názvem každého zaměstnavatele v jedné větě popiš, o jakou společnost jde nebo co dělá, například Logistická firma specializovaná na přepravu potravin v rámci EU nebo ČR pobočka americké SW firmy dodávající technologie do sektoru vzdělávání.
5Neomezuj se jednou stránkou
Zkracovat životopis pouze na jednu stránku je hloupost.
Profesionálně udělaný jednostránkový životopis, spíš taková zajímavá vizitka než plnohodnotné CV, může někdy fungovat velmi dobře, jako taková líbivá návnada, po které firmy skočí.
Mnohem častěji ale stručný životopis znamená, že v něm dohromady nic není. A když mi kandidát o sobě moc neřekne, těžko si ho budu chtít pozvat na pohovor, abych s ním hodinu probíral, co vlastně kde dělal a nakonec třeba zjistil, že to na volné místo vůbec nesedí.
Takže se neboj CV roztáhnout na dvě nebo klidně i na tři stránky, a svoje zkušenosti a znalosti pořádně popiš. Delší životopis plný relevantních informací je vždycky lepší, než stručné CV, ve kterém je jen pár základních faktů.
6Znalosti cizích jazyků popiš lidskou řečí
Ani po deseti letech čtení životopisů nechápu, co znamená úroveň jazyka B2 (vysvětlení pro zájemce o nesmysly), a mám takové tušení, že v tom nejsem zcela sám.
Nepoužívej složité konstrukty, které řada lidí nezná, popiš svoje jazykové znalosti normálně, lidsky.
Například Angličtina – velmi dobrá znalost slovem i písmem (poslední 3 roky práce v mezinárodním týmu), nebo Němčina – dobrá schopnost písemné komunikace (týdenní emailová komunikace s centrálou a zahraničními dodavateli), hovorově domluva o běžných věcech (obchodní jednání bych zatím nezvládl).
Neboj se podrobně popsat, co v cizím jazyce dokážeš a jaké máš s jeho používáním zkušenosti. Firmy to ocení.
7Na konci uveď specifické a zajímavé zájmy
Zájmy jsou skvělou příležitostí, jak už tak velmi dobrý profesionální životopis trochu polidštit a udělat ho ještě zajímavější.
Chybou ale je uvádět obecné zájmy typu film, četba, nebo cestování, které se opakují skoro v polovině všech životopisů.
Popiš svoje zájmy co nejkonkrétněji, např. místo četba napiš čtení anglické literatury faktu typu Seth Godin, Malcolm Gladwell a podobní, místo cestování napiš cestování – Rumunsko (2011), Srí Lanka (2012), Indie (2013), Čína (2014).
Pozor na potenciálně konfliktní zájmy typu střelba nebo myslivost, se kterými můžeš u některých lidí narazit, a je proto lepší je v životopisu neuvádět.
Pokud právě aktualizuješ životopis, možná tě budou zajímat i články Jak napsat dobrý životopis a 10 nejobvyklejších chyb v českých životopisech.