Do velkého projektu, který jako konzultant vedu v jedné nadnárodní firmě, se zapojil nový kolega.
Právě nastoupil do firmy a já ho potřeboval do projektu zasvětit a domluvit se s ním na spolupráci. On sedí v Indonésii a já v Praze, takže jsme si na úvod domluvili rozhovor přes Skype.
Prvních dvacet minut jsem mluvil víceméně jen já. Vzal jsem části různých prezentací k projektu z poslední doby, spojil je do sebe a všechno jsem mu to odprezentoval.
Když jsem skončil, řekl jsem mu: „tak a to by stačilo, já už mluvím pěkně dlouho, rád bych teď dal slovo tobě, určitě máš nějaké otázky“.
A on se začal ptát.
Není podstatné, na co konkrétně se mě zeptal, ale hned při první otázce jsem si pomyslel: páni, to je ale dobrá otázka, ten člověk hned pochopil, co jsem mu říkal a přesně ví, co je třeba k tomu doplnit a prodiskutovat.
Druhá otázka byla opět velmi chytrá a stejně tak i třetí.
Začal jsem se radovat, jak schopný člověk nám do projektového týmu přibyl.
A v tu chvíli mi to plně došlo – vzájemně se hodnotíme a soudíme podle kvality otázek, které pokládáme, a dobře položená otázka nás sama o sobě může pasovat do role schopného profesionála.
Hned jsem si vzpomněl na to, že jsem mnohokrát zažil i opačnou situaci – když někdo na poradě položil hloupou nebo jinak nevhodnou otázkou a byl pak za pitomce.
Vzpomněl jsem si i na to, jak se ve firmě, kam přišel nový generální ředitel, po jeho příchodu povídalo, že „dává lidem velmi dobré otázky“.
Chytrými otázkami nejsou charakterističtí jen ředitelé, ale obecně top manažeři a dobří konzultanti.
Važ si možnosti položit zástupcům firmy pár otázek, kterou na pracovním pohovoru téměř jistě dostaneš. Je to velká příležitost ukázat, že jsi lepší, než konkurence (nebo naopak horší, pokud se zeptáš na nějakou pitomost).
Tvoje otázky v závěru interview utváří tvoje hodnocení stejně jako tvoje předchozí odpovědi, a proto je potřeba je brát stejně vážně.
Neexistuje skupina optimálních otázek, ze které by stačilo si jen vybrat. Ideální otázky jsou pro každého víceméně individuální. Souvisí to i s tím, že různí lidí procházejí velmi rozdílnými pohovory, a navíc v různých firmách.
Na něco jiného se bude ptát obchodní ředitel a na něco jiného učitelka na základní škole. Na něco se budeš ptát v jedné firmě a v druhé zase na něco úplně jiného.
Vždycky si ale svoje otázky připrav předem před pohovorem a pořádně se zamysli nad efektem, který každá tvoje otázka nejspíš u zástupců firmy vyvolá.
Abych tě nenechal úplně s prázdnýma rukama, tady je pět otázek, které jsou pro spoustu lidí docela vhodné. Ber je jako ukázku a inspiraci, ne návod, co musíš na pohovoru říkat.
- Jaké problémy nebo krizové situace musíte nejčastěji řešit se svými zákazníky? (Hodí se na obchodní pozice, nebo místo zákazníků dej jinou skupinu relevatní pro tvoje povolání.)
- Jakým směrem se podle Vás bude firma ubírat v příštích pěti letech?
- Jaký člověk bude podle Vás na obsazované pozici opravdu úspěšný?
- Při zvážení Vašich požadavků a očekávání na tu pozici, v čem vidíte moje hlavní nedostatky? (Můžeš zkusit pochybnosti zástupců firmy ještě na pohovoru rozptýlit, potom už jejich myšlení těžko ovlivníš.)
- Jaké hlavní priority bude mít člověk na té pozici na období prvních tří měsíců? Co musí za tu dobu zvládnout? (u manažerů a zkušených odborníků může být horizont delší, půl roku nebo i rok.)