Jaké jsou Vaše silné a slabé stránky?

18. května 2015
4 min čtení

Otázka na silné a slabé stránky je oblíbená u mnoha personalistů. Není potřeba se jí bát, je to skvělá příležitost, jak s perfektní odpovědí získat na pohovoru cenné body.

předchozí Kde se vidíte za pět let? následující Proč bychom si měli vybrat právě Vás?

O čem můžeš mluvit

V první řadě si uvědom, že i když se mluví o “stránkách“, nemusíš se omezovat jen na svoje pozitivní a negativní povahové vlastnosti.

Stránka může být v podstatě cokoliv, jakýkoli důležitý argument ve tvůj prospěch. Můžeš mluvit o svých zkušenostech, znalostech, schopnostech, motivaci a čemkoli dalším.

Pokud se například hlásíš na pozici Marketing Manager do IT firmy, tvoje silné stránky můžou být X-letá zkušenost na obdobné pozici, vysoká odbornost v oblasti online marketingu a schopnost domluvit se anglicky.

Slabá stránka na pozici obchodního zástupce může být například, že sice máš obchodní praxi, ale v jiném oboru, a nerozumíš tedy moc sortimentu firmy. Paleta tvých možností je velmi široká.

Správná odpověď? Pro každé výběrové řízení jiná

Klíčem k úspěchu je postavit odpověď vždy na míru pracovní pozici, o kterou se právě ucházíš. To platí pro silné ale i pro slabé stránky.

S jednou verzí odpovědi, kterou budeš odříkávat všude, nemáš šanci udělat ve více firmách dobrý dojem. Každá tvoje odpověď totiž musí zahrát přesně na ty struny, které jsou pro danou firmu důležité.

V první řadě se tedy před pohovorem snaž co nejlépe pochopit, koho firma hledá, co od něj „potřebuje” a proč. Vodítek k tomu je celá řada a hlavním z nich je veřejný pracovní inzerát (nebo úplný popis pracovního místa, když ho máš).

Jak na “Jaké jsou Vaše silné stránky?“

Do každého pracovního inzerátu ti potenciální zaměstnavatel mezi řádky zašifroval velkou hromadu svých požadavků a očekávání, nejen těch pár, co je v něm explicitně napsáno.

Pečlivě si inzerát před pohovorem pročti a všechny indicie si vypiš na papír. Na konci budeš mít dlouhý seznam věcí, které firma u kandidáta nutně potřebuje nebo minimálně uvítá – co bude každý den dělat a musí to zvládat levou zadní, co by měl umět a vědět, a co by měl mít pracovně za sebou.

Pak už není nic snazšího, než to porovnat a pospojovat se svou osobou a vlastní pracovní historií. Jinak řečeno s tím, co právě ty můžeš firmě nabídnout.

Právě tyhle “průsečíky” jsou tvoje jedinečné silné stránky pro dané výběrové řízení. Vyber si tři nejdůležitější a o těch na pohovoru mluv.

Jak na “Jaké jsou Vaše slabé stránky?“

Existuje hned několik možných způsobů, jak se s touhle otázkou vypořádat se ctí.

První: najdi nějakou svoji slabinu, která je sice pro dané místo relevatní, ale je naprosto přirozená a hlavně – velmi krátkodobá.

Sem patří například velmi malá znalost produktů firmy (obecně nějaké chybějící znalosti, které se dají rychle nastudovat).

To je sice opravdu nedostatek, ale ani ne za tři měsíce od nástupu můžeš mít celé produktové portfolio firmy v malíčku, takže to ve výsledku vůbec žádný problém není.

Občas se firma na pohovoru s takovou odpovědí spokojí a jede se dál.

Druhý: prozradit nějakou opravdovou slabinu, která je sice spíš dlouhodobá, ale nakonec není pro danou pracovní pozici až tolik důležitá. Například pouze základní znalost Excelu, na pozici která dohromady o tento program nezavadí.

V tomhle případě je potřeba opravdu dobře rozmyslet, co na sebe prásknout, protože nějak uškodit ti nakonec může skoro všechno Zároveň je potřeba určitá upřímnost, bez které ti personalista neodpustí, že se ho vlastně snažíš tak trochu přechytračit.

Třetí: najít něco, co je pro tebe skutečně problém, ale přesvědčivě vysvětlit, jak pracuješ na zlepšení svého nedostatku.

I tady je potřeba dobře vážit, co si asi personalista o tvojí odpovědi pomyslí.

Silné a slabé stránky se často vzájemně párují a vyvažují, například když je někdo hodně kreativní, je zároveň trochu bordelář, když je někdo hodně pečlivý a svědomitý, zároveň nepracuje příliš rychle a může mít tendenci práci několikrát předělávat a tak dále.

Tímto způsobem můžeš svoje slabiny podat: “víte, já jsem hodně …., což ale znamená, že jsem zároveň trochu …, no ale proti tomu dělám to a to”. Když si svoji odpověď dobře promyslíš a připravíš předem doma, budeš mít pak na pohovoru výrazně lehčí situaci.

 

A moudrá rada na závěr – každý máme nějaké slabé stránky. Nesnaž se je zamlčovat, a už vůbec ne před sebou.

Snaž se naopak svoje slabiny a přednosti co nejlépe poznat, pochopit a definovat. A pak si hledej práci, ve které naplno využiješ svoje silné stránky – to, co umíš – na těch postav tvoji kariéru.

Na pracovním pohovoru pak vlastně ani moc nebudeš potřebovat nějaké taktiky a rady, ale z přesvědčení budeš upřímně mluvit o tom, proč budeš nabízenou práci dělat dobře, a stejně tak otevřeně ukážeš i na nějaké svoje nedostatky, které ti nakonec ve firmě rádi odpustí.

Utíká ti 80% volných pozic

Firmy neinzerují 80% volných míst. Většina lidí přitom hledá práci na internetu. Výsledek – na 20% nabídek se přihlásí 90% lidí. Připravili jsme pro tebe emailový kurz, ve kterém se naučíš oslovit firmy a dostat se k nabídkám, které na internetu nejsou.

Odesláno

Posláno

Pomohl ti článek? Sdílej ho se svými přáteli.