7 věcí, které můžeš na škole udělat pro svoji kariéru

2. prosince 2013
4 min čtení

Ať už je pro tebe vysoká škole cestou k vysněnému povolání, nebo jen chceš mít titul a užít si studentského života, studium jednou skončí a kariéra zaklepe na dveře.  

předchozí 5 otázek, díky kterým využijete život naplno následující 17 tipů, jak úspěšně zvládnout pracovní stáž ve firmě

1 Sežeň si stáž v oblasti, ve které chceš po škole pracovat

Studenti s pracovními zkušenostmi v oboru jsou po škole při hledání práce v obrovské výhodě. Do firem chodí často stovky životopisů a šanci na interview dostane jen pár vyvolených.

Personalista dá při třídění životopisů vždy přednost absolventovi s aspoň náznakem praxe v oboru před jiným, který žádnou relevantní praxi nemá. Jedna měsíční stáž tak může snadno převážit to, že si někdo celé studium přivydělával na brigádách.

Získat vhodnou stáž nebo částečný úvazek přitom obvykle není těžké.

Nespoléhej ale na pracovní servery, tam nejspíš žádné nabídky nenajdeš.

Vyber a oslov zajímavé firmy přímo.

Kvalita praxe hraje roli, v zásadě jde ale o to získat jakoukoli zkušenost odpovídající tvému zaměření, kterou si můžeš dát do životopisu.

Až stáž seženeš, přečti si 17 tipů, jak ji úspěšně zvládnout.

2 Promluv si s lidmi, kteří jsou v kariéře o 10 let dál

Mnoho studentů nikdy nemluvilo s člověkem vykonávajícím povolání, na které se ve škole připravují. Upírají si tak možnost postupovat v kariéře dobře promyšleným směrem a na pohovech nevědí dohromady nic o reálném fungování oboru, který posledních 5 let studovali.

Pokud se nechceš zařadit do téhle skupiny, nabízím řešení.

Na LinkedInu najdi 3 lidi, kteří pracují na pozicích, na kterých chceš za nějakých 5 až 10 let pracovat. Pošli jim žádost o schůzku. Pokud někdo odmítne nebo nedopoví, na LinkedInu je náhradníků víc než dost.

Pečlivě si připrav otázky předem. Především se zeptej na konkrétní náplň jejich práce. Požádej je o doporučení pro úspěšnou kariéru v dané profesi. Vyptej se i na to, co významného se v oboru v poslední době stalo a jaké problémy firmy aktuálně řeší.

3 Promluv si taky s nedávnými absolventy

I lidi, kteří jsou v kariéře jen o rok nebo o dva před tebou, mohou být velmi užitečným zdrojem informací.

S pomocí kamarádů, školy nebo internetu najdi a oslov 3 nedávné absolventy tvého oboru a vyzpovídej je nad sklenicí piva nebo šálkem kávy.

Zjisti, na jaké pozici teď pracují a co konkrétně dělají od devíti do pěti, od pondělí do pátku.

Zaměř se detailně na to, jak sami před časem našli práci – jakými způsoby ji hledali, jak probíhala výběrová řízení, jaké otázky dostali na pohovorech a proč myslí, že právě oni uspěli v konkurenci na své současné místo.

Informace takto získané pro tebe budou obrovsky přínosné.

4 Udělej si test osobnosti a pouč se z jeho výsledků

Pozor. Psychologické testy osobnosti jsou dobrý sluha ale velmi špatný pán.

Výstupy těch bezplatných, které najdeš na internetu, jsou navíc často nesprávné a zavádějící. I z nich se o sobě můžeš dozvědět užitečné informace, jen musíš jejich výsledky brát s rezervou.

Cílem je se lépe se poznat, ne se nechat zařadit do nějaké škatulky. Rozumnou cestou může být požádat o spolupráci s výběrem testu a interpretací jeho výsledků kariérního poradce nebo psychologa.

Správně udělaný test ti přinese řadu užitečných indicií o tom, jaká pracovní náplň a jaké pracovní prostředí ti obecně bude nejlépe vyhovovat.

Těmito poznatky se pak můžeš řídit při výběru konkrétního zaměstnání ve tvém oboru a výrazně tak snížíš možnost, že skončíš v práci, která ti nebude sedět.

Konkrétní testy vhodné pro kariérní plánování jsou například MBTI (Myers-Briggs Type Indicator) nebo Color Q.

5 Veď si záznamy o tom, co ve škole a na stážích děláš

Tvoje šance vytvořit zajímavý životopis a udělat dobrý dojem na pracovním pohovoru jsou přímo závislé na tvojí schopnosti jasně a přesvědčivě shrnout svoje úspěchy a zkušenosti.

Člověk ale zapomíná.

Vytvoř si dokument a jednou za šest měsíců si do něj zapiš všechny důležité aktivity, projekty a úspěchy za uplynulé období. Zaznamenej si všechny důležité detaily.

Psaní životopisu pak pro tebe bude hračka a na pohovech budeš mít k dispozici repertoár přesvědčivých informací.

Pokud si udržíš tenhle zvyk celou svoji kariéru, velmi si tím ulehčíš život.

6 Ujasni si svoje potřeby

Lidé jsou různí a nepracují jenom pro peníze. Každému přináší uspokojení z práce něco jiného.

Někdo si cení vysoký společenský status spojený s vykonávaným povoláním, někdo dobrý pocit z toho, že pomáhá lidem nebo planetě Zemi, a někdo chce být hlavně svobodný a nezávislý.

Tím samozřejmě výčet možných potřeb zdaleka nekončí. Je velice užitečné udělat si jasno ve svých primárních potřebách a opírat se o tyto vědomosti při volbě zaměstnání.

Těsný soulad mezi vykonávanou prací a osobními potřebami je spolehlivou cestou k pracovní a životní spokojenosti a naopak.

Dej do Googlu „Emotional Index Quiz“ a udělej si bezplatný test klíčových potřeb (budeš muset zadat email).

7 Vezmi do ruky svoji digitální identitu

Počítej s tím, že si tě firmy budou googlovat před tím, než tě zaměstnají.

Víš, co se objeví po zadání tvého jména do Googlu? A jaké fotky najde cizí člověk na tvém Facebooku?

Lidé často nevěnují nastavení soukromí na sociálních sítích dostatečnou pozornost a s celým světem sdílí věci, které jim mohou ve výběrovém řízení uškodit.

Přitom kontrolovat svoji digitální image není vůbec složité. Zkontroluj defaultní nastavení soukromí (privacy settings) na sociálních sítích, které používáš.

Založ si profil na síti LinkedIn a udržujte ho aktuální.

Zaregistruj si doménu se svým jménem. V Čechách by ti to mělo zajistit první místo ve vyhledávači. Dej na ni třeba svůj krátký profil, redirect na LinkedIn nebo ukázky nějaké tvojí práce.

 

Mnoho lidí promarní svoji šanci na skvělou kariéru a hned po škole vykročí špatným směrem. Ty mezi ně patřit nemusíš.

Garantuju ti, že pokud poctivě splníš všechny výše uvedené úkoly, čeká tě v pracovním životě úspěch a spokojenost.

Utíká ti 80% volných pozic

Firmy neinzerují 80% volných míst. Většina lidí přitom hledá práci na internetu. Výsledek – na 20% nabídek se přihlásí 90% lidí. Připravili jsme pro tebe emailový kurz, ve kterém se naučíš oslovit firmy a dostat se k nabídkám, které na internetu nejsou.

Odesláno

Posláno

Pomohl ti článek? Sdílej ho se svými přáteli.