Co udělat než přijmeš pracovní nabídku

25. června 2016
4 min čtení

Nejlepší pro tvoji kariéru je nemuset měnit práci příliš často. To vyžaduje disciplínu pečlivě analyzovat pracovní nabídky, aby člověk nešel někam, kam neměl.

předchozí 6 dobrých návyků pro tvoji kariéru následující 5 otázek, díky kterým využijete život naplno

Každý měsíc mi kandidáti, kteří v posledních pěti letech vystřídali tři, čtyři, nebo dokonce pět zaměstnání, na pohovorech “brečí“, že to prostě nebyla jejich chyba, že jim firma nejdřív naslibovala hory doly a pak to bylo celé úplně jinak, že se po jejich nástupu vyměnil management, že firma snižovala stavy, a sto padesát dalších verzí příběhu “já za to nemůžu”.

Netvrdím, že všichni ti lidé lžou, ani že někteří z nich neměli vážně velkou smůlu, a to i opakovaně (i když je jasné, že i tahle mince má dvě strany, a že verze zaměstnavatele bývá obvykle trochu jiná, než verze zaměstnance, který se s firmou rozloučil).

Všechny ty věci, které kandidáti firmám vyčítají – malování reality na růžovo, nedodržování dohod, propouštění, různé podrazy a křivdy, často na hraně nebo i za hranou zákona – se opravdu dějí.

Nic to ale nemění na tom, že jakmile rychle za sebou vystřídáš několik zaměstnání, a to z jakýchkoli důvodů, budou o tobě firmy automaticky pochybovat a koukat na tebe, jak se říká, skrz prsty.

Spousta mých firemních klientů si například vyloženě nepřeje, abych jim posílal lidi, co často měnili práci, a u těch ostatních bývá nad kandidátem-fluktuantem vždycky velká diskuse a nedůvěra ještě před prvním pohovorem.

Prostě – kdo práci mění často, musí počítat s tím, že ho firmy automaticky uvidí jako neschopného a problémového.

Proto je tvým důležitým úkolem se nad každou pracovní nabídkou ujistit, že je správné ji přijmout. Jisté je, že nikdo jiný to za tebe neudělá, a potenciálně si můžeš zachránit kariéru nebo aspoň ušetřit kupu nepříjemností.

Když jedna firma kupuje druhou, složitě analyzuje před finálním rozhodnutím množství informací a čísel. Když firma vybírá klíčového manažera, důkladně si ho prověřuje různými testy a zjišťuje si na něj reference za mnoho let dozadu. Přistupuj ke svojí kariéře s úplně stejnou pečlivostí.

Co tedy udělat, než to s novou firmou “podepíšeš”:

Zjisti si na firmu reference

Jen idiot nastoupí do firmy bez toho, aby se pobavil s někým, kdo prostředí v ní zná. Přitom platí, že čím víc názorů, tím lépe.

Na LinkedInu snadno najdeš a zkontaktuješ bývalé zaměstnance firmy. I dotaz na Facebooku “Znáte někoho, kdo pracuje v X?” může zafungovat.

Možná někoho znájí tvoji kamarádi nebo příbuzní. Kdo chce, ten si cestu najde, a firmu si důkladně prolustruje.

Zjisti si reference na svého nového šéfa

O něco složitější úkol než předchozí bod, ale přesto zvládnutelný, a hlavně extrémně důležitý. Hledej spojnici mezi tvým potenciálním šéfem a tebou, hledejte někoho, kdo by ho mohl znát.

Neboj se zkontaktovat neznámé lidi s žádostí o pomoc. Podívej se na LinkedInu, jestli sdílíte s potenciálním šéfem nějaké kontakty.

Kdo tenhle bod vypustí, říká si o problémy.

Řekni si o písemné cíle na první rok

Že má zaměstnanec při nástupu sepsané svoje cíle na první rok nebo kvartál, by mělo být úplně samozřejmé. Bohužel, ve většině firem je to naprosté sci-fi.

Jak ale můžeš vědět, do čeho jdeš a jestli zvládneš odvést dobrou práci, když neznáš očekávání na straně firmy? O čem se pak budete za rok s manažerem při pracovním hodnocení bavit, když nemáte cíle?

Pokud ti manažer na požádání pečlivě definované cíle hned dá, je to skvělé znamení. Pokud ti je na požádání sepíše, nebo je s tebou osobně probere, je to taky v pořádku. Když tě pošle do háje, nebo se k definování cílů nemá, jdeš do firmy na vlastní riziko.

Mezi cíle patří i jakékoli kvóty, prodejní plány apod. Obchodníci by si měli dobře rozmyslet, jestli jim je prodejní plán jasný a jestli je reálný.

Pořád nevíš? Domluvte si ještě jedno kolo pohovoru

Když si tě firma jednou vybere, udělá hodně pro to, aby k nástupu opravdu došlo. Vždycky bude souhlasit s tvým požadavkem se ještě sejít a probrat věci, které jsou pro tebe důležité.

Ptát se můžeš úplně na všechno: na firemní procesy a pravidla, plánované projekty, rozpočty, pracovní dobu, pracovní nástroje, typické úkoly, i na to, co si tvůj budoucí šéf myslí o filmech Quentina Tarantina. Cokoliv, co ti pomůže se rozhodnout, jestli je tahle firma ta správná volba.

Pozor – je správný čas na takové jednání a ten je po tom, co dostaneš nabídku. Ne dřív. Do té doby si firma vybírá, a priorita je dobře se prodat, a ne otravovat dotazy.

Utíká ti 80% volných pozic

Firmy neinzerují 80% volných míst. Většina lidí přitom hledá práci na internetu. Výsledek – na 20% nabídek se přihlásí 90% lidí. Připravili jsme pro tebe emailový kurz, ve kterém se naučíš oslovit firmy a dostat se k nabídkám, které na internetu nejsou.

Odesláno

Posláno

Pomohl ti článek? Sdílej ho se svými přáteli.