Jestli máš na pohovoru nějakou jistotu, tak tu, že dostaneš možnost položit zástupcům firmy pár vlastních otázek.
Platí to bez výjimky pro všechny pracovní pozice, od dělníka na výrobní lince po ředitele divize. Platí to pro první, druhé i třetí kolo výběrového řízení.
Ke konci pohovoru prostě vždycky zazní věta: „Chcete se nás Vy na něco zeptat?“
Vlastní otázky jsou velmi důležitou zbraní v arzenálu každého kandidáta. Pár chytrých otázek může výrazně vylepšit tvoje celkové hodnocení a být dokonce tím příslovečným „jazýčkem na vahách“, jedna pitomá otázka zase může tvoje šance na volné místo spolehlivě pohřbít.
Co je cílem vlastních otázek
I když ti vlastní otázky dávají možnost něco se o firmě a volné pozici dozvědět, není to jejich hlavním účelem. Jejich hlavním účelem je udělat dobrý dojem a pozitivně tak podtrhnout tvůj výkon na pohovoru.
Na detaily nabízené pozice se můžeš zeptat později, po telefonu nebo v druhém kole, prostě až ti firma potvrdí, že o tebe má zájem.
Nejlepší otázky jsou ty, které udělají obojí – nejen, že tě ukážou v dobrém světle, ale zároveň ti přinesou užitečné informace.
Na co se rozhodně neptat
Podle mých zkušeností se asi třetina kandidátů, s vědomím, že nezeptat se vůbec na nic je to nejhorší, co můžou udělat, po chvilce trapného mlčení na pohovoru zeptá „A jaké nabízíte benefity?“
Jak já nemám tuhle otázku rád.
Ze všem možných věcí se ptát zrovna na benefity? Benefity jsou naprosto banální, nepodstatná věc.
Chodí snad někdo do práce kvůli benefitům? Jestli ano, tak takové kandidáty žádná rozumná firma nechce.
Lidi, co zajímají podstatné věci jako klíčové úkoly, důležité projekty, firemní kultura, strategie firmy – ty chtějí firmy nabírat.
Na co se ptát
Obecně platí, že otázky je dobré si připravit předem. Na pohovoru už to pak tak dobře nevymyslíš.
Pět připravených otázek je rozumný počet. Když jich budeš mít méně, hrozí, že některé odpovědi už zazní dříve během pohovoru.
Jiné otázky si připrav pro zástupce HR, jiné pro svého manažera a jiné pro ředitele úseku, kterému se případně půjdeš v posledním kole ukázat.
Lidí z HR se ptej na
- Firemní kulturu a pracovní prostředí
- Jak probíhá náborový proces
- Systém odměňování – jak funguje bonusová složka
Potenciálního šéfa nebo šéfové se ptej na
- Očekávání a požadavky, jaké na kandidáta má
- Konkrétní cíle na dané pozici
- Priority a klíčové problémy celého týmu/oddělení
Člověka z top managementu se ptej
- Jak se firma změnila za dobu, co tam pracuje
- Strategické priority firmy a klíčové projekty
- V čem je konkurenční výhoda firmy, čím je výjimečná
Příklady vlastních otázek
S vědomím, že každý pohovor je jiný, nabízíme jako inspiraci následujících deset otázek, které může kandidát na interview položit.
Ber je jako příklady, jak se dobře ptát, ne jako doslovné návody.
Správné otázky jsou pro každého člověka a každé volné místo individuální a každý je musí vymyslet sám.
Jakým způsobem je práce na dané pozici hodnocená? Existují nějaké ukazatele nebo písemné cíle? Jaké to jsou?
Jak bych měl pracovat a co bych měl udělat, abych za rok dostal výborné pracovní hodnocení?
Jak bych měl pracovat a co bych měl udělat, aby celý náš tým dostal za rok výborné pracovní hodnocení?
Jaké klíčové úkoly bych měl zvládnout během prvních tří měsíců práce? Alternativní znění může být něco jako: „Co bych měl dokázat a zvládnout za první tři měsíce, abyste si potvrdili, že jste ve mně vybrali toho správného kandidáta?“
Jací zaměstnanci jsou ve vaší firmě na téhle pozici úspěšní? V čem se liší dobří zaměstnanci na téhle pozici od těch „špatných“?
Myslíte, že v něčem nesplňuji vaše požadavky a očekávání, která na ideálního kandidáta máte? Pak je možné pokusit se konkrétní obavy a nedostatky vyvrátit, hned na pohovoru nebo později emailem.
Vaše společnost X se mi zdá jako výborná firma. Z mého naivního pohledu ale například firma Y nebo Z dělá přesně to samé co vy. Co odlišuje vaši firmu od konkurence? Co děláte jinak než oni? Za X, Y, Z si můžeš dosadit například O2, T-Mobile a Vodafone. Samozřejmě, ne ve všech případech je možné se takhle zeptat.
Jaký největší problém právě řešíte?
Jak řešíte když …? Na konec si dosaď jakýkoli problém, který je relevantní pro danou firmu nebo pro tvoji profesi obecně. Například: „Jak řešíte, když musíte snižovat náklady na marketing a přitom dosáhnout stejných výsledků a udržet kvalitativní ukazatele značek?“, nebo „Jak řešíte, když vám chce velký zákazník odejít ke konkurenci?“
Jaké jsou priority vašeho týmu / oddělení / firmy na tento rok? Na co se zaměřujete?
Doufáme, že z výše uvedených otázek je jasně vidět, že debatu na pohovoru je možné posunout na vyšší úroveň, než mají plky o stravenkách a „nabídce školení, které svým zaměstnancům nabízíte“.
Tyhle otázky tě ukazují v dobrém světle, a zároveň ti přinášejí kupu důležitých informací, které můžeš hned na pohovoru nebo později využít.
Inspiruj se jimi a vytvoř si před každým pohovorem svoje vlastní, silné otázky.