7 tipů, jak úspěšně zvládnout telefonický pohovor

10. listopadu 2014
4 min čtení

Telefonický pohovor je zrádná věc. Chybí možnost vidět druhou stranu a reagovat na to, jak se tváří. Stačí ale dodržet pár základních pravidel a tvoje šance na úspěch výrazně stoupne.

předchozí 8 způsobů, jak pokazit pracovní pohovor následující 10 vlastních otázek na pohovory

Telefonické pohovory jsou dnes velmi moderní.

Pro firmy je to cesta, jak optimalizovat čas vynaložený na nábor. Nepotřebují hodinu sedět s někým, u koho je po deseti minutách zřejmé, že se na volnou pozici příliš nehodí (nebo možná hodí, ale firma to každopádně vyhodnotí jinak).

Pro uchazeče jsou telefonické pohovory zrádné, protože mají jen pár minut na to, udělat na personalistu dobrý dojem, a jsou odkázaní pouze na svůj hlasový projev.

Ne každý má hlas jako Bill Clinton nebo Barack Obama. Kdyby tihle pánové měli hlas jako ty nebo já, nikdy by se nestali americkým prezidentem.

Ani na práci v call centru se každý nehodí, a kdo nemá v telefonu příjemný projev, nic s tím nenadělá a automaticky může skončit jako špatný kandidát.

V tom leží klíčový problém telefonických pohovorů – výsledek záleží také na vrozených vlastnostech, které nelze moc ovlivnit.

Přesto, pokud dodržíš sedm následujících rad, tvoje šance na úspěch v telefonickém pohovoru solidně stoupnou.

1Najdi si klidné, nikým a ničím nerušené prostředí

Největší chybou při telefonickém pohovoru je slevit z toho, co každý už velmi dobře ví – že je potřeba na něj mít absolutní klid.

Přesto mnoho lidí dovolí, aby s nimi personalista mluvil v práci, když jsou za rohem jejich současní kolegové nebo když si jdou ve městě něco vyřídit. Jsou pak nepřipravení a nesoustředění.

Nenech se zmást krátkostí nebo bezprostředností personalistova telefonátu, pokud volá a ty dostáváš otázky, je to regulérní pohovor a má ve výběrovém řízení svoji váhu.

Pokud ti personalista volá nevhod nebo prostě zcela nečekaně a bez ohlášení, domluv si s ním hned jiný čas. I když říká, že má pro tebe jen tři jednoduché otázky.

2Nabij si telefon

Tím, že se uprostřed hovoru odmlčíš, rozhodně neuděláš nejlepší dojem. Navíc se budeš do té doby zbytečně stresovat z toho, jestli baterka telefonu vydrží a nebudeš se plně soustředit na svoje odpovědi.

Na čas pohovoru si taky připrav sklenici vody.

3Připrav se jako na normální pohovor

Manažeři málokdy volají svým potenciálním zaměstnancům, na to mají personalisty. Na odborné diskuse tedy můžeš zapomenout, pár standardních otázek se točí pořád dokola.

Telefonický pohovor je krátký a personalista si většinou potřebuje ověřit jen pár základních věcí – proč máš o volné místo zájem, proč chceš odejít ze svého současného zaměstnání, co víš o jejich firmě, jaký očekáváš plat a občas i obecněji – co můžeš nabídnout.

Měj jasně rozmyšlené, jak budeš odpovídat. Zjisti si i informace o firmě a o nabízené pozici, úplně stejně, jako kdyby šlo o osobní pohovor.

4Zeptej se, jak dlouho budete mluvit

Nenech se překvapit, ujasni si hned na začátku, jak dlouho bude pohovor trvat.

Pomůže ti to rozplánovat, kolik toho o sobě asi stihneš říct a kolik energie do máš do svého projevu dát. Čím kratší pohovor, tím energičtější by měl člověk být.

Obecně by energie tvého projevu měla začínat z nějaké základny a postupně přes celý pohovor růst a růst a na konci být úplně nejsilnější. Rozhodně by to němělo být obráceně – začnu mluvit energicky a postupně víc a víc utahaně.

5Neseď ale stůj

Prodejci na telefonu dávno přišli na to, že nejlepší výsledky mají, když u telefonování stojí. Jsou pak přesvědčivější, sebevědomější a energičtější.

A při telefonickém pohovoru tak trochu prodáváš sebe, takže nikdy neseď za stolem, vždycky stůj nebo přecházej pomalu po místnosti.

6Usmívej se

V některých call centrech mají proti sobě operátoři nainstalované zrcadlo, aby jim připomínalo, že se mají pořád usmívat.

Je to možná trochu extrémní opatření, ale ukazuje na to, jakou důležitost v těchto firmách přikládají úsměvu.

Přitom nejde ani tak o psychologický trik jako spíš o fyziologický – při širokém úsměvu se patro vzadu zvedne a tón tvého hlasu je plynulejší, líbivější a vřelejší.

Proto se při telefonickém pohovoru vždycky hodně usmívej. Klidně si stoupni i před to zrcadlo.

7Nemluv v kuse déle než minutu

Telefonický pohovor je většinou krátký, a navíc při něm nelze číst neverbální signály, ze kterých můžeš při osobním setkání odhadnout, že tě chce protistrana přerušit a něco říct.

Dávej si proto pozor, aby byl čas pohovoru optimálně využitý a ať celé interview  nezabiješ svými dlouhými monology.

Nejméně jednou za minutu se zastav a dej prostor druhé straně. Když nic jiného, jen se jednoduše zeptej, jestli máš mluvit dál.

Utíká ti 80% volných pozic

Firmy neinzerují 80% volných míst. Většina lidí přitom hledá práci na internetu. Výsledek – na 20% nabídek se přihlásí 90% lidí. Připravili jsme pro tebe emailový kurz, ve kterém se naučíš oslovit firmy a dostat se k nabídkám, které na internetu nejsou.

Odesláno

Posláno

Pomohl ti článek? Sdílej ho se svými přáteli.