Shrň svoje zkušenosti a schopnosti proti popisu pozice
Nejpádnější argumenty v tvůj prospěch jsou tvoje předchozí zkušenosti a obecně naplnění požadavků na danou pozici, tak jak jsou popsané v inzerátu.
Není to žádná věda.
Pokud se hlásíš na nějakou obchodní pozici, hlavním důvodem, proč by si firma měla vybrat právě tebe, je že máš třeba deset let praxe na obchodních pozicích a kontakty na potenciální zákazníky.
U pozice účetní s angličtinou to zase bude, že pracuješ jako účetní a umíš dobře anglicky.
Právě takovéhle elementární věci z tebe v očích firmy dělají vhodného kandidáta.
Samozřejmě můžeš jít i do větších detailů, vždycky ale vycházej z popisu pozice a požadavků firmy, o kterých víš.
Jde o podobný postup, jen aplikovaný na pohovory, který jsme popsali v článku Jak snadno napsat motivační dopis.
Platí, že méně je více. Uveď jen tři hlavní důvody, a mluv stručně.
Naznač, kolik toho nevíš a neumíš
Mezi uchazeči o volné pozice a firmami existuje specifický rozpor.
Uchazeč si obvykle myslí, že je na nabízenou práci jako dělaný, že v podstatě všechno ví a všechno zná.
Firma to naopak vidí tak, že uchazeč spoustu věcí dostatečně neumí a v celé řadě oblastí má výrazný prostor pro zlepšení.
Není teď důležité, kde je pravda, podstatné je, co to znamená pro tvoje odpovědi během výběrového řízení.
Pokud firmu přesvědčíš, že danou práci díky svým dosavadním zkušenostem zvládneš, ale zároveň, že se zcela určitě máš co učit a na čem pracovat, bude to ten nejlepší možný výsledek.
Firma to totiž téměř vždycky vidí tak, že i ten nejlepší uchazeč musí do pozice postupně dozrát, a špatně u ní pochodí každý, kdo to vidí jinak.
Pokorou uděláš vždycky dobrý dojem, ať už se hlásíš na cokoli.
Snaž se být konkrétní v tom, kde máš mezery a na čem je potřeba ještě zapracovat.
Co si doma připravíš, na interview jako když najdeš
Jak ti už určitě došlo, správná odpověď je jedinečná pro každé výběrové řízení a pro každou pozici, o kterou se budeš ucházet.
Nejlepší je si ji pečlivě připravit doma, v klidu.
Musí to být stručné a přesvědčivé – tři jasné argumenty, proč budeš dobře plnit svoje úkoly, a navrch trochu pokory.
Neboj se se trochu shodit, vypadá to od uchazečů dobře. I když máš pocit, že něco umíš na 100%, firma to většinou tak nevidí.