Kde se vidíte za pět let?

8. března 2015
2 min čtení

Když se tě personalista ptá, kde se vidíš za pět let, je to taková kamufláž. Říká jednu věc, ve skutečnosti ho ale zajímá něco úplně jiného.

předchozí Jaké špatné vlastnosti uvádět u pohovoru následující Jaké jsou Vaše silné a slabé stránky?

Nejdřív si musíme vysvětlit, proč se vůbec zaměstnavatelé kandidátů na jejich plány ptají.

Hledá se motivace, zn. upřímná a velmi silná

Firmy moc dobře vědí, že ne každý, kdo k nim přichází na pracovní pohovor, má o nabízené místo opravdu vážný zájem.

Ve skutečnosti je to spíš naopak. U řady kandidátů se dříve nebo později ukáže, že o nabídku firmy nestojí, i když před tím samozřejmě tvrdili opak.

Někteří odstoupí v průběhu výběrového řízení, a nejméně desetina kandidátů nakonec odmítne pracovní nabídku, kterou jako vítězové výběrového řízení dostanou.

nevim

Předcházení problémům

Pro firmy, které se samozřejmě snaží fungovat co nejefektivněji,  představují tihle “falešní” kandidáti velký problém.

V náboru zaměstnanců není nic lepšího, než když ti vítězný uchazeč po třech kolech výběrového řízení odmítne podepsat pracovní smlouvu s tím, že ho práce u vás vlastně nakonec nezajímá a že má jiné priority.

Každá firma se přirozeně snaží těmto situacím vyhnout, a proto hned zkraje náborového procesu pečlivě analyzuje motivaci  všech uchazečů, často právě otázkou “Kde se vidíte za pět let?”.

Úplně stejně by se tě přitom zástupci firmy mohli ptát “A opravdu máte o tu práci zájem?”.

Kariéra každého z nás totiž není množina na sobě nezávislých pracovních pozic. Je to přirozená sekvence, kdy jedno zaměstnání nějakým způsobem navazuje na další.

Ideální kandidát je pro zaměstnavatele ten, který má nějaký plán, nějakou promyšlenou vizi, do které jasně zapadá jejich volná pozice jako pochopitelný další krok.

Jak tedy na otázku “Kde se vidíte za pět let?” odpovídat

Dlouhodobý plán totiž nevznikne bez toho, aniž by se nad ním člověk aspoň trochu zamyslel. Což nikdo neudělá, pokud mu na celé věci příliš nezáleží, v tom případě se s tím nejspíš nebude obtěžovat.

A to je to podstatné – kandidát, který dokáže uspokojivě vysvětlit, co mu nabízené místo v delším horizontu přinese, je pro firmy cenný a důvěryhodný. Jeho motivace je silná a riziko, že uteče před podpisem smlouvy nebo po roce práce je výrazně menší.

Správná odpověď na tuhle otázku tedy může znít například takto:

(výběrové řízení na pozici datového analytika v bance)

Personalista: “Kde se vidíte za pět let?”

Uchazeč: “Mým dlouhodobým cílem je být skutečným odborníkem na analýzu dat. V příštích letech bych si proto rád osvojil pokročilé statistické funkce a prohloubil svoje znalosti programování v SQL. Vaše volná pozice je pro mě ideální, protože by mi umožnila rozvíjet se právě v těchto oblastech, navíc ve vaší bance pracujete s opravdu velkými objemy dat. Taky používáte analytický software XYZ, který je podle mě nejlepší, a rád bych se s ním naučil pořádně pracovat.”

(výběrové řízení na produktového manažera ve velkém e-shopu)

“Nechci skončit jako dinosaurus, s bohatými zkušenostmi ve stagnujícím nebo dokonce umírajícím odvětví. Rád bych teď se změnou zaměstnání začal sbírat zkušenosti v oblasti podnikání, která je dynamická a perspektivní. Proto mě zajímá oblast technologií a eCommerce a proto jsem nadšeně reagoval na vaši nabídku. Za pět let bych chtěl především dobře rozumět všem novým formám marketingu – online, emailovému a na sociálních sítích.”

 

Takže se nesnaž na pohovoru věštit svoji budoucnost z křišťálové koule, a raději zástupcům firmy vysvětli, proč vlastně máš o nabízené místo zájem.

Anglicky mluvícím zájemcům o ještě lepší přípravu na tohle otázku doporučujeme články Secret to Answering: Where Do You See Yourself in Five Years? a How To Answer The Tricky Interview Question, ‘Where Do You See Yourself In 5 Years?’

Utíká ti 80% volných pozic

Firmy neinzerují 80% volných míst. Většina lidí přitom hledá práci na internetu. Výsledek – na 20% nabídek se přihlásí 90% lidí. Připravili jsme pro tebe emailový kurz, ve kterém se naučíš oslovit firmy a dostat se k nabídkám, které na internetu nejsou.

Odesláno

Posláno

Pomohl ti článek? Sdílej ho se svými přáteli.