Minulý týden mi přišel email od jednoho kandidáta, a v něm bylo: “s životopisem jsem na Vás nezapomněl, ale vracím se k hledání zaměstnání po osmi letech a představoval jsem si tvorbu životopisu jednodušeji”.
Vím přesně, o čem mluví. Psaní vlastního životopisu je hrozná otrava. Dokonce i pro mě.
Existuje ale řešení, které ti může celý proces výrazně ulehčit, ode dneška až do konce tvojí kariéry, pokaždé, když budeš životopis aktualizovat.
Vytvoř si dokument, nejlépe v nějaké online službě typu Evernote nebo Google Drive, nazvi ho třeba “Životopis podklady”, každé tři měsíce ho otevři, a v bodech si do něj napiš, co se v uplynulém období v práci stalo:
- Zajímavé “projekty” – na jakých projektech (věci nad rámec tvojí standardní pracovní náplně) se pracovalo, jaké byly jejich parametry a výsledky
- Výsledky a úspěchy – co se ti povedlo, měřitelné výsledky, něco, čím se můžeš pochlubit
- Čísla, čísla, čísla – čísla jsou jazykem byznysu, jsou zajímavá, důvěryhodná a přitahují pozornost. Snaž se poznamenat si nějaká čísla, kterými můžeš později v životopisu nebo na pohovoru svoji práci popsat
Poslední bod je zvlášť důležitý, protože čísla jsou to první, co zapomeneš.
Zaměř se na pozitivní změny a výsledky, NE na činnosti.
Lidi do životopisů píšou třeba “oslovování nových zákazníků”, místo “získání 6ti nových zákazníků – navýšení obratu firmy o 10%”.
Nevím jak ty, ale já si radši pozvu na pohovor obchodníka, který v jiné firmě nové zákazníky získal, než toho, co je oslovoval.
Pokud si tenhle zvyk udržíš, psaní životopisu už nikdy nebude tak náročné jako dřív, a zároveň budeš mít životopis mnohem zajímavější.