Jaké špatné vlastnosti uvádět u pohovoru

14. prosince 2014
3 min čtení

Otázka na slabé stránky je takový test, jestli plácneš nějakou hloupost nebo naopak řekneš něco chytrého. Existuje několik způsobů, jak se s ní úspěšně vypořádat.

předchozí 10 vlastních otázek na pohovory následující Kde se vidíte za pět let?

Věta „Jaké jsou Vaše slabé stránky?“ je oblíbená u mnoha personalistů.

Má ale takhle otázka na pohovorech vůbec nějaký smysl?

Když se na pracovním pohovoru zeptáš třeba nějakého manažera logistiky “Jak byste naplánoval a řídil stěhování našeho firemního skladu, které chystáme v příštím roce?”, zřejmě se něco dozvíš o tom, jak by práci manažera distribučního střediska ve tvojí firmě zvládl.

Když se ho ale zeptáš “Jaké jsou Vaše slabé stránky?”, o jeho reálných pracovních kvalitách, schopnostech a zkušenostech se toho nejspíš moc nedozvíš.

Bohužel, pracovní pohovory jsou pořád plné takovýhle HR triků a nesmyslných otázek, které vlastně neověřují nic jiného, než jestli plácneš nějakou blbost nebo naopak řekneš něco chytrého.

I s takovými věcmi se musíš při výběrovém řízení vypořádat.

Jak tedy s touhle otázkou správně naložit?

Najdi vlastnosti, které nejsou pro danou práci relevatní

Albert Einstein prý řekl, že pokud budeme soudit rybu podle její schopnosti šplhat na strom, tak bude celý život věřit tomu, že je hloupá.

Jestli je nějaká vlastnost dobrá nebo špatná je relativní, záleží na jejím uplatnění.

Schopnost ryby šplhat na strom je velmi špatná, ale je to jedno, protože ryby na stromy nelezou.

Je schopnost perfektně pracovat s Excelem dobrá? Pro analyticka obchodních dat velmi dobrá. Pro obchodníka už méně. A pro grafického designéra vlastně vůbec.

Prvním způsobem, jak odpovědět na dotaz na slabé stránky, je vybrat nějaké vlastnosti, které nejsou relevatní pro tvoji práci.  Pro každé zaměstnání je celá řada vlastností, které jsou podstatné, a ještě mnohem větší počet nepodstatných.

Přitom slovo vlastnosti můžeš chápat velmi obecně. Nejde jen o charakterové vlastnosti, ale i o vědomosti, schopnosti, zkušenosti a tak dále.

Na pohovoru to pak může vypadat třeba takhle:

Personalista: „Máte zájem o pozici účetní v naší výrobní firmě, můžete uvést nějaké své slabé stránky?“

Uchazečka: „ Mám problémy prezentovat větší skupině lidí, zvládnu to, ale rozhodně nejsem žádný velký řečník, vždycky jsem nervózní.“

Personalista: „Ano, to je pochopitelné. Ještě něco?“

Uchazečka: „Vůbec nerozumím technologii vaší výroby, je to pro mě úplná španělská vesnice.“

Vyber věci, které se můžeš rychle naučit

Pokud u předchozího způsobu nemůžeš nic vymyslet, zkus najít věci, které jde rychle napravit.

Sem patří hlavně různé znalosti a vědomosti, které se dají nastudovat, například portfolio výrobků firmy, specifické procesy ve firmě a podobně.

Co se musí kandidát naučit během prvních měsíců ve firmě? To jsou svým způsobem všechno slabé stránky, dokud někdo ty věci ještě neví.

Třeba firma používá jiný software, než jaký znáš. Třeba dělá byznys v odvětví, ve kterém nemáš žádné zkušenosti. To asi nebudou nepřekonatelné problémy, a jako odpověď na slabé stránky to stačí.

Ukaž, že na sobě pracuješ

Poslední možnost může být ukázat cestu od problému k řešení, od nedostatku ke kompenci.

Vyber si upřímně nějakou svoji slabinu (ale pozor, nic zásadního, hlavně ne pro místo, o které se ucházíš) a připrav si hezký příběh o tom, jak pracuješ na zlepšení. Do té míry, že teď už je to vlastně vyřešené.

Personalista: „Hlásíte se na regionálního obchodního manažera, můžete uvést nějaké své slabé stránky?“

Uchazeč: „Jistě. Když jsem před pěti lety poprvé nastoupil na místo vedoucího obchodního týmu, měl jsem problémy práci delegovat. Ne, že bych k podřízeným neměl důvěru, ale neměl jsem to zažité.

Můj vedoucí mě na tento problém dvakrát upozornil při pololetním hodnocení. Začal jsem si na to dávat pozor.

Přečetl jsem asi deset knih o vedení lidí a delegování a snažil se vědomě každý týden některé úkoly přesouvat na podřízené. Poznal jsem, že je potom moje práce efektivnější.

Poslední rok už s tím nemám problém, předávám dílčí projekty podřízeným a je radost vidět, jak se tím profesně rozvíjí.“

Firmy milují kandidáty, kteří se učí a rozvíjí.

Měj pár es v rukávu

Počítej s tím, že když na sebe práskneš jednu negativní vlastnost, personalista může chtít slyšet další. Nenech se zaskočit a připrav si na pohovor aspoň tři příklady slabých stránek.

miluju cokoladu original

Takováto upřímnost se na pohovorech bohužel nenosí.

Anglicky mluvícím doporučujeme skvělý článek na toto téma How to Answer “What Is Your Greatest Weakness?”

Utíká ti 80% volných pozic

Firmy neinzerují 80% volných míst. Většina lidí přitom hledá práci na internetu. Výsledek – na 20% nabídek se přihlásí 90% lidí. Připravili jsme pro tebe emailový kurz, ve kterém se naučíš oslovit firmy a dostat se k nabídkám, které na internetu nejsou.

Odesláno

Posláno

Pomohl ti článek? Sdílej ho se svými přáteli.