Co udělat před pohovorem

25. října 2015
2 min čtení

Je velmi těžké úspěšně zvládnout pracovní pohovor bez jakékoli přípravy. Jak se ale správně připravit a co ale konkrétně udělat před tím, než přijdeš do firmy?

předchozí Proč bychom si měli vybrat právě Vás? následující Řekněte nám něco o sobě

Nic nemůže před pohovorem nahradit důkladnou přípravu, nicméně i pár drobností na poslední chvíli udělá na firmu dojem a zvýší tvoje šance na úspěch.

Navíc to celé zvládneš za hodinu, maximálně za dvě, takže kdo přípravu hrubě podcenil, může to jakž takž zalepit aspoň takhle.

Zavolej na recepci a zeptej se na dresscode

Pokud přijdeš na první pohovor v jiném oblečení, než je ve firmě běžné, automaticky máš mnohem menší šanci na postup do druhého kola.

Pokud přijdeš v nepatřičném oblečení i na kolo druhé, téměř určitě bude pro tebe konečné.

Můžeš si o tom myslet svoje, ale firmy prostě hledají lidi, kteří zapadnou, a oblečení je pro ně rychlý signál, jak to poznat.

Oblečení proto hraje na pohovorech velkou roli. Ještě jsem neviděl kandidáta v obleku, nad kterým by si ve startupu neťukali na čelo, nebo někoho v džínách, kdo by dostal manažerskou pozici v bance.

Optimální oblečení na každý pohovor zjistíš snadno – zavoláš na recepci nebo na HR a zeptáš se, v čem lidi ve firmě chodí (ne, nebude jim to vadit, když se takhle zeptáš, jen budou asi trochu překvapení).

Odpověz na pozvánku, kterou ti poslali mailem

Firmy pozorně sledují, jestli jim na pozvánky na pohovory, co posílají mailem (většinou po telefonické domluvě termínu), přijde nějaká odpověď nebo ne.

Rychlá reakce typu “Dobrý den, díky, potvrzuji schůzku a těším se na setkání”, ti může udělat velkou službu. Je to zdvořilé a profesionální, a o zdvořilé a profesionální kandidáty se firmy celkem perou.

Stejně tak můžeš poslat krátký “follow-up” i po pohovoru, ale o tom někdy příště.

Ujasni si, jak firma vydělává peníze

Prostudovat si před pohovorem stránky potenciálního zaměstnavatele nestačí. Byznys firmy nepochopíš z jejich webu.

Schválně jsem se podíval na weby svých bývalých zaměstnavatelů. Z toho, co bych jako manažer čekal, že bude uchazeč na pohovoru znát, jsem se dozvěděl jen takových 10 – 15%. Tudy cesta nevede.

Mnohem lepší je ujasnit si, jakým způsobem firma vydělává peníze. Tedy co vlastně prodává, komu a jak. Čím větší detaily budeš znát (např. podíl jednotlivých prodejních kanálů na celkovém obratu nebo zisku), tím lépe.

Přečti si aktuální články nebo komentáře o svém odvětví

Když například jdeš na pohovor do nějaké banky, víš, co zajímavého se v bankovnictví v posledních měsících děje?

Expertem se nikdo nestane přes noc, ale i po přečtení několika článků můžeš s trochou štěstí vypadat, jako že máš docela přehled. A to se počítá.

Manažer ve firmě je totiž tak ponořený do toho jejich byznysu (má to denně na talíři, nebo spíš v excelovské tabulce, tak ještě aby ne), že už moc nechápe, když v něm někdo přehled vůbec nemá.

Zkus před každým pohovorem otevřít noviny nebo projít internet a vystihnout dvě tři témata specifická pro dané odvětví, nad kterými přemýšlí člověk, který bude sedět na druhé straně stolu.

Vygoogli si lidi, se kterými se potkáš

Jen to, když mi uchazeč naznačí, že se před pohovorem podíval na můj LinkedIn profil, mě dokáže potěšit, a určitě nejsem se svojí ješitností na světě sám. Lidé mají rádi, když se o ně někdo zajímá.

Dnes už máš obvykle možnost nějakého člověka docela dobře poznat, ještě než se s ním potkáš osobně – nejspíš má LinkedIn, skoro určitě Facebook, možná i Twitter nebo blog.

Z toho všeho o něm můžeš zjistit hodně, a na pohovoru to pak využít. Velké korporace momentálně utrácejí miliony, aby své obchodníky naučily se takto připravovat na obchodní schůzky, takže na tom asi něco bude.

Utíká ti 80% volných pozic

Firmy neinzerují 80% volných míst. Většina lidí přitom hledá práci na internetu. Výsledek – na 20% nabídek se přihlásí 90% lidí. Připravili jsme pro tebe emailový kurz, ve kterém se naučíš oslovit firmy a dostat se k nabídkám, které na internetu nejsou.

Odesláno

Posláno

Pomohl ti článek? Sdílej ho se svými přáteli.