Radši žádný motivační dopis, než poslat stejný dvakrát
Přečetl jsem v životě už opravdu hodně motivačních dopisů, naposledy asi padesát minulý týden, a většina z nich měla jeden zásadní problém – text v nich nijak zvlášť nesouvisel s pracovní pozicí, na kterou se ti lidé hlásili.
Takový dopis ale nemá ve výběrovém řízení vůbec žádnou váhu.
Každá věta, každé slovo v motivačním dopisu musí vycházet z konkrétní pozice, na kterou reaguješ. Při jeho čtení musí mít ve firmě pocit, jako by to jejich volné místo bylo přesně pro tebe.
Jak toho dosáhneš? Snadno – na každou pozici napíšeš nový jedinečný motivační dopis, tím že opíšeš pracovní inzerát.
Pozor: Všechno, co do motivačního dopisu píšeš, by měla být pravda. To, že opisuješ inzerát, by mělo být podloženo tím, že ty věci opravdu znáš a splňuješ vybrané požadavky. Jinak se na pozici nehlas.
Jak napsat motivační dopis
Pojďme se podívat na přesný postup, jak jsem napsal motivační dopis na pozici Account Manager pro firemní klientelu ve firmě Vodafone.
Nejdřív jsem si pečlivě pročetl pracovní inzerát a vybral pár věcí mezi požadavky a náplní práce, které jsou podle mě opravdu klíčové (vhodný kandidát by tohle měl umět posoudit, tu práci přece zná):
- (dělá) akvizice nových firemních zákazníků
- (dělá) vytváření a posilování partnerských vztahů s klíčovými osobami u zákazníka
- (dělá) na základě požadavků klienta připravuje nabídku služeb na míru
Cílem je v inzerátu vybrat 3-4 klíčové informace, to stačí.
V dalším kroku aspoň některé body trochu přepíšu, abych inzerát úplně nekopíroval.
- akvizice nových firemních zákazníků – nechám
- vytváření a posilování partnerských vztahů s klíčovými osobami u zákazníka – změním na: udržování a rozvíjení obchodních vztahů s klíčovými zákazníky
- na základě požadavků klienta připravuje nabídku služeb na míru – změním na výraznější: umím zanalyzovat požadavky každého klienta a připravit nabídku na míru jeho potřebám
Tyto informace pak jednoduše spojím do krátkého motivačního dopisu:
Dobrý den Ingrid,
Na internetu jsem zjistil, že hledáte člověka na pozici Account manažer rád bych se o toto místo ucházel.
Mám zkušenosti s akvizicí nových firemních zákazníků i udržováním a rozvíjením obchodních vztahů s klíčovými zákazníky. Umím zanalyzovat požadavky každého klienta a připravit nabídku na míru jeho potřebám.
Více informací o mých zkušenostech najdete v přiloženém životopisu.
S pozdravem
Petr Český
Když posíláš CV mailem, jako předmět napiš “Jméno Příjmení – Název pozice”. Například: “Petr Český – Account manažer pro firemní klientelu”
Dokážeš takhle napsat motivační dopis? Myslím, že ano.
A představ si, že pracuješ ve Vodafonu, vybíráš mezi kandidáty na Account manažera a otevřeš takovýhle motivační dopis. Buduš chtít vidět ten přiložený životopis? Určitě ano. I z těch pár vět je jasné, že tenhle kandidát se na tu pozici hodí a nebude chyba pozvat ho na pohovor.
Analýza
Motivační dopis je stručný a krátký, což je naprosto v pořádku. Doba chytrých telefonů dlouhým textům nepřeje. Tvým úkolem je co nejmenším množstvím textu jasně říct, že se na volnou pozici skvěle hodíš a pozvat tě na pohovor bude dobré rozhodnutí.
Oslovení je podle kontaktní osoby uvedené dole v inzerátu. Vodafone je známý svojí méně formální firemní kulturou, proto jsem použil křestní jméno. Pro většinu tradičních firem je vhodnější použít příjmení. U startupů, kde si všichni automaticky tykají, se naopak hodí napsat hned Ahoj. Kdyby v inzerátu kontaktní osoba nebyla, napsal bych prostě Dobrý den.
Na internetu jsem zjistil, že hledáte člověka na pozici – neurčitá informace je vhodnější, než říct “na Jobs jsem našel…”. Vždycky je lepší vypadat, jako že novou práci vlastně ani nepotřebuješ, což člověku, co projíždí Jobsy, nikdo věřit nebude.
Vzor(eček) motivačního dopisu
Motivační dopis je napsaný podle jednoduché struktury, kterou můžeš použít vždycky:
Oslovení,
Úvod
Informace z inzerátu I + Informace z inzerátu II + Informace z inzerátu III
Závěr
Pozdrav
Jméno Příjmení
Oslovení – vysvětleno výše, oslovuj podle firemní kultury (formální nebo neformální?)
Úvod – Na internetu jsem zjistil, že hledáte člověka na pozici…, nebo Zaregistroval jsem, že hledáte (např.) Account manažera pro region…
Informace z inzerátu I, II, III – okopíruj inzerát a použijt obraty jako Mám zkušenosti s…, Umím…, Dokážu…, Znám…
Závěr – Více informací o mých zkušenostech najdete v přiloženém životopisu. – to je formulace, která nic nezkazí, a můžeš ji použít vždycky.
Co nedělat
Nikdy do motivačního dopisu nepiš, že se těšíš na pohovor, na další kontakt nebo něco takového. Na personalistu to může působit jako přílišné sebevědomí, jako že už se vidíš na pohovoru, na který tě ale musí pozvat on.
Taky do motivačního dopisu nepiš, že se na pozici hodíš nebo že splňuješ všechny požadavky. Je to hloupé a arogantní. Inzerát je jen stručné shrnutí některých informací o pozici a požadavků firmy, realita za ním je mnohem složitější a ty ji neznáš. Nech rozhodování na zástupcích firmy a nepodsouvej jim, co si mají myslet.
Nepiš o soft skills (osobnostní vlastnosti a charakteristiky), i když v inzerátu jsou. Drž se faktů – co máš za zkušenosti, co umíš a co znáš.
Další příklady
Motivační dopis na pozici Event Producer ve firmě Nýdrle:
Ahoj,
Zaregistroval jsem, že hledáte Event Producera a rád bych se o tu pozici ucházel.
Mám bohaté zkušenosti s přípravou a produkcí úspěšných eventů pro top značky. Dokážu s chladnou hlavou řídit kreativní a produkční tým i armádu externích dodavatelů. Domluvím se bez problémů anglicky, v BTL se taky celkem vyznám.
Více informací o mých zkušenostech najdete v přiloženém životopisu.
S pozdravem
Petr Český
Motivační dopis na pozici Data Analyst ve firmě Vodafone:
Dobrý den Veroniko,
Na internetu jsem zjistil, že hledáte člověka na pozici Data Analyst a rád bych se o toto místo ucházel.
Mám zkušenosti s přípravou kampaní v CRM a výběry dat z databáze. Znám SQL a samozřejmě výborně Excel.
Více informací o mých zkušenostech najdete v přiloženém životopisu.
S pozdravem
Petr Český
Oba tyto motivační dopisy jsem podle inzerátů napsal za pár minut.
Motivační dopis v angličtině
Postup v angličtině je stejný, jen píšeme anglicky.
Tady je jeden příklad – motivační dopis na pozici Sales Manager Platform Solutions ve firmě Adform. Každá informace, každý kus textu, jsou vybrané z inzerátu. Ani jsem ho nemusel celý číst, abych dopis napsal.
Hello,
Your Sales Manager for Platform Solutions position really caught my interest.
I have long experience selling ad-tech solutions to clients in advertising and media. I am equally comfortable in business development and account management and have a good track record in both in my current job.
You can learn more about me in the attached CV.
Kind Regards
Petr Anglický
Co když nemáš k dispozici inzerát
Když nemáš k dispozici inzerát a posíláš někam jen spekulativní přihlášku, najdi si na internetu jiný inzerát, u jiné společnosti s podobným zaměřením (stejný byznys, stejný sektor, podobný produkt, ideálně přímý konkurent). Pak napiš motivační dopis podle něj. Výsledek bude pravděpodobně pořád velmi dobrý. Každopádně i v tomhle případě drž krátkou délku celého textu.
Pokud posíláš do firmy životopis a nemáš konkrétní pozici, předmět mailu může být prostě “CV Jméno Příjmení”, např. “CV Petr Český”