1Protože máš špatný životopis
Už to není jako dřív, kdy jsem za den viděl i několik set životopisů, pořád se mi jich ale do ruky dostane hodně.
Opravdu málokdy si přitom řeknu, že by nějaký životopis byl vyloženě dobrý, zajímavý a pečlivě udělaný. Většina je více nebo méně špatná a určitě by snesla výrazné úpravy nebo spíš kompletní předělání (jak ostatně potvrdila moje nedávná analýza).
Životopis je tvoje vstupenka na pracovní pohovor, pokud je špatný a nezajímavý, můžeš ho poslat na dvacet, třicet nebo klidně sto padesát míst a nikdo se ti zpátky neozve.
2Protože se pořádně nepřipravuješ na pracovní pohovory
Prostě přijít, usmívat se a bezprostředně odpovídat na otázky je nejlepší způsob, jak ve výběrovém řízení neuspět. Nebo aspoň výrazně snížit svoje šance.
Pracovní pohovor vyžaduje důkladnou přípravu. Ale opravdu důkladnou, to, co si aktuálně představuješ, vynásob 5x nebo klidně 10x. Ironií je, že průběh výběrového řízení i očekávání firmy se dají velmi snadno odhadnout. Většina lidí toho ale k vlastní škodě nevyužívá.
3Protože se jen hlásíš na pracovní inzeráty
Jen asi 10-30% všech volných pozic se inzeruje na pracovních portálech typu Jobs. Na každý inzerát se přitom přihlásí obrovská hromada lidí, takže tímto způsobem může i kvalitní člověk hledat pěkně dlouho.
Vyzkoušej další cesty. Dej vědět známým a bývalým kolegům, nejen, že hledáš, ale taky specificky co hledáš (není nic horšího, než poslat na 50 lidí „ahoj, hledám práci, kdybys o něčem…“, nikdo za tebe nebude řešit jakou a nikdo ti tak nepomůže).
Hledejte a oslovuj zajímavé firmy napřímo. Neklikej na Jobsech a buď aktivní.
Udělejte si opravdu dobrý profil na LinkedIn. A propos, LinkedIn…
4Protože máš špatný LinkedIn profil
LinkedIn, a to i v ČR, je výrazně větší a důležitější, než si většina lidí uvědomuje, a jeho význam pro pracovní trh navíc dál poroste.
Každý den spustí firemní uživatelé LinkedIn v ČR stovky vyhledávání za účelem nalezení potenciálních zaměstnanců. Kdo na LinkedIn není nebo má špatný profil, nemůže být nalezen a přichází tak o potenciální nabídky.
U starších ročníků se často setkávám se směsicí nezájmu, nepochopení a opovržení, pokud jde o LinkedIn a podobné služby. To je škoda, protože i oni mají nějakých 20 let kariéry před sebou a realitě neutečou.